Een bekend probleem bij alle Donkervoorts is het koelsysteem. Het is wat krap bemeten en er zijn wat ontluchtingsproblemen. Op zich blijft bij mij alles (olie en water) netjes op temperatuur maar ik heb nog niet met echt warm weer gereden. En voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen.

Bij mijn S8AT is er een derde koelwaterradiateur bij de achteras geplaatst. Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat deze waarschijnlijk alleen bij de Duitse Donkervoorts gemonteerd zijn.

 


Deze (roest) schade bovenaan op de foto in de cilinderkop ontstaat doordat er lucht in de cilinderkop blijft zitten wat er (in de standaard configuratie) niet uit kan. Dit geeft oververhittingsproblemen en kan er zelfs de oorzaak van zijn dat de koppakking er uit gaat! (Dit is geen foto van de cilinderkop van mijn S8AT).

 

Dit is redelijk eenvoudig te verhelpen. Standaard is het ontluchtingspijpje op het thermostaathuis afgedopt waardoor de lucht uit de cilinderkop niet weg kan. Dopje er af halen en een leidinkje maken naar het expansievaatje. Het bovenste slangetje van het expansievaatje losmaken en daar het leidinkje naar het thermostaathuis op aansluiten.

 

Dan hebben we natuurlijk het slangetje nog over wat we van het expansievaatje hebben afgehaald. Dit slangetje loopt naar de lager gelegen radiateur in de neus van de Donkervoort.

Op dit slangetje sluiten we een automatische ontluchter van een CV-installatie aan (deze zitten meestal boven op de ketel). De radiateur kan nu probleemloos zijn lucht kwijt.

Bovenstaande foto's zijn van Kees Lommers die ik als voorbeeld heb gekregen. Dat was echt heel erg handig omdat ik zo niet alles zelf hoefde te bedenken en dit een in de praktijk geteste oplossing is. Natuurlijk heb ik het wel een beetje op mijn eigen manier opgelost maar de ideëen komen toch wel hier vandaan!


 

Dan mijn uitvoering van het aangepaste systeem.

Dit is de radiateur bij de achteras van mijn S8AT. Die hebben ze niet allemaal en het is dan ook de vraag of deze echt nodig is als de voorste twee radiateurs goed functioneren en goed ontlucht zijn. Ik heb dan ook besloten deze er voorlopig tussenuit te halen en af te doppen. Als het nodig is kan ik 'm er dan zo weer tussen zetten. Liever niet, ik vind de radiateur gevaarlijk dicht bij de grond hangen.

Zo zat het dus bij mijn S8AT. Na een seizoen probleemloos met deze radiateur afgedopt te hebben gereden heb ik 'm er op 14-02-1016 onderuit gehaald inclusief de buizen onder de bodem.

Misschien nog wel eens in te zetten als tweede oliekoeler...

 

Proefopstelling voor de automatische ontluchter.

 

Schematisch overzicht hoe alles aangesloten is. De 'Radiateur achter' is inmiddels komen te vervallen.

 

Bougiekabels netjes vastgezet met RVS klemmetjes i.p.v. tywraps, nieuwe RVS klemmen om de dikke kachelslang en het ontluchtingspijpje voor het thermostaathuis. Alle bouten van het kleppendeksel zaten los, was er dus mooi op tijd bij!

 

De winter erna moesten de kleppen gesteld worden en moest het klepdeksel er toch af, dus gelijk maar even opgeknapt.

 

Gelijk netjes vastgezet met RVS inbusboutjes.

 

De blauwe slang voor de ontluchting van het thermostaathuis en mijn versie van het ontluchtingspotje voor de voorste radiateur. Daar moeten nog wel slangenklemmen op komen, ook tywraps om de vacuümslangen maar die moeten nog een keer los dus nu nog even niet.

 

Een mooi ontluchtingstuitje bovenin de kleine radiateur gesoldeerd.

 

Het expansievaatje een centimeter hoger gemonteerd. Hier was ruimte voor en dan leunt het niet meer met de bodem op de remleiding. Gelijk vastgezet met blindklinkmoeren, dat werkt een stuk handiger dan een boutje-moertje constructie. Het ophangbeugeltje natuurlijk gelijk even ontroest en opnieuw gespoten.

 

Alles weer op zijn plek. Vanaf de T-splitsing bij de blauwe slangen links gaat er één slang naar het thermostaathuis voor op het blok, één slang naar het ontluchtingspijpje bovenaan de kleine radiateur en de derde naar het expansievaatje. Het goudkleurige ontluchtingspotje is aangesloten op de ontluchting bovenin de grote radiateur voor. Ik hoop zo alle ontluchtingsproblemen opgelost te hebben.

Het koelsysteem heb ik afgevuld met G12+ koelvloeistof. Had ik nog 6 liter van staan, zag dat er nu ook al G13 koelvloeistof is.

 

Uiteindelijk dus ook de thermostaatschakelaar voorin verplaatst van het T-stuk naar de grote radiateur. Daar zat een afgedopt gat in met M22 schroefdraad.