Het eerste wat me aan het stuur opviel is dat de knop in het midden er niet netjes in viel. Toen ik er een beetje aan trok kwam hij er gelijk uit en bleken ze wat met een beetje isolatietape te hebben gevogeld. Alle tape en troep heb ik er uit gehaald en de ruimte opgevuld met stoffen tape. In de naaf heb ik aan de binnenkant ook stoffen tape geplakt. Nu zit het stof-op-stof en dat geeft wat meer grip dan stof-op-metaal. Ook zit hij nu netjes vlak op het stuur zonder lelijke naad ertussen.

Het stuur was vastgezet met 6 zwarte M5 kruiskop schroefjes. Daarnaast was bij één schroefje de verf wat afgebladderd. Dat vond ik maar niets, je zit er toch de hele tijd tegenaan te kijken als je rijdt. De boutjes heb ik vervangen door mooie RVS inbusboutjes met een sluitring er onder. De boutjes vind ik op zich wel mooi, maar bij het losdraaien van de oude boutjes bladderde er nog meer verf van het stuur. De verf is erg hard en heeft niet echt goed gehecht op het stuur. Er zit dus nog een tweede fase aan te komen: stuur kaal maken en spuiten! Goed schuren, grondlak en dan zwart, dan verwacht ik dat het wel goed blijft zitten. powdercoaten zou mooier/sterker zijn, maar dan moet het leer in de oven en dat lijkt me geen goed plan.


Intussen ook bedacht dat ik M6 draad in de stuurnaaf ga tappen en er lage RVS cilinderkopschroeven M6 in ga zetten zoals deze. Dan ben ik tenminste ook van die boutje-moertje constructie af.....dacht ik. Maar de gaten in de naaf bleken al 6mm groot te zijn dus daar kon ik geen M6 meer in tappen. Dus maar weer de boutje-moertje constructie.

Intussen begint er steeds meer verf van het stuur af te bladderen. Maar aangezien een Donkervoort prima rijdt met een afbladderend stuur maar niet zonder stuur wacht ik daar mooi mee tot komend winterseizoen.

Ook denk ik er over om een vulbus van een paar centimeter tuusen naaf en stuur te zetten. Ik kan dan net iets lekkerder bij het stuur en heb dan hopelijk wat minder ruzie met de richtingaanwijzer-schakelaar. Ben bang dat ik die er vandaag of morgen echt een keer afbreek!

Een 3 naar 6 gat adaptor kan je bestellen bij carbuildersolutions in de UK.

 


 

Na diverse experimenten met vulmoeren en vulringen heb ik een Quick Release Hub besteld.

Na wat aanpassingen zat hij er uiteindelijk tussen:

Ik heb 'm net andersom gemonteerd als op de foto op de website van de leverancier, anders kon ik de centrale moer niet kwijt. De contacten voor de toeter met het hele bevestigingsspul heb ik er uitgehaald, zat ook in de weg en niet noodzakelijk, toeter zit op een stengel. Uiteindelijk is het stuur ruim 10cm dichter naar me toe gekomen. Het bevalt zo wel. Ik trek mezelf niet meer uit mijn stoel als er even flink gestuurd moet worden. Ruimte genoeg voor de ellebogen. Met deze naaf kan het stuur er ook maar op één manier op, je hoeft dus niet te 'zoeken' hoe hij recht staat.

 


 

Aan het einde van seizoen 2018 besloten het stuur een flinke opknapbeurt te geven. Er bladderde steeds meer verf af en dat begon aardig te irriteren.

 

Begin maart 2019 het opgeknapte stuur er weer in gezet. Kunststof ringetjes onder de koppen om beschadiging van de verf te voorkomen. Zelfborgende moeren aan de achterkant om de bouten niet al te strak aan te hoeven draaien zonder risico op lostrillen. De scherpe randen van de spaken netjes afgeschuind. Het zijn de details....