Het schijnt regelmatig voor te komen dat de verf van de motorkap af bladdert door de hitte van de turbo. Bij mijn S8AT is zo te zien de motorkap ook al een keer overgespoten, waarschijnlijk om die zelfde reden. Er moest dus wat isolatie komen om dit te voorkomen. Het isoleren van de turbo zelf vind ik geen optie omdat ik bang ben dat deze te heet wordt en daardoor smeringsproblemen krijgt. En een kapotte turbo wil je zeker niet hebben. Dus heb ik besloten een isolatielaag aan de binnenkant van de motorkap aan te brengen.

 

Eerst even schuren en ontvetten met wasbenzine waar de isolatie moet komen.

 

Vervolgens afplakken en inspuiten met hittebestendige lijm. Afplakken hoeft niet zo erg breed, de lijm stuift (gelukkig) lang zo erg niet als verf.

 

Isolatiemateriaal aftekenen, uitknippen en ook inspuiten met hittebestendige contactlijm.

 

En het isolatiemateriaal er op plakken. Moet wel in één keer goed met die contactlijm, schuiven kan niet meer. Is dus even goed uitkijken met die ronding in de motorkap! van het overtollige materiaal heb ik er nog een tweede laag overheen geplakt.

Bij de eerste proefrit vond ik de motorkap nog wel heel erg heet worden boven de turbo. Het zal best wel iets schelen maar misschien toch eens over iets anders nadenken. Viel me eigenlijk een beetje tegen met twee lagen isolatiemateriaal er op!

Na wat rondkijken kwam ik een mooi stukje ultra-hittebestendig isolatiemateriaal tegen. Het was een demo-stukje, mocht ik dus zo meenemen.

Ben benieuwd!