De achterlichten zagen er op het eerste gezicht mooi uit. Ik kreeg het advies de binnenkant/achterkant te spuiten of te bekleden met aluminiumfolie om meer lichtopbrengst te hebben. Geen verkeerd idee natuurlijk, de Donkervoort is al niet groot dus een beetje meer licht om op te vallen is helemaal niet verkeerd. Ik had het plan opgevat om de gloeilampen gelijk te vervangen door LED en hoopte daar nog wat meer lichtopbrengst bij een lagere vermogensafname te krijgen.

Even het kapje er af halen viel nogal tegen: de rechterkant waar ik mee begon zat vreselijk vast. Met wat gepast geweld kreeg ik het kapje eindelijk los en dit bleek aan de bovenkant helemaal gesmolten te zijn.

Je ziet er wonderbaarlijk genoeg niets van als het er op zit maar dit schiet niet echt op en is ook niet echt waterdicht meer. Het wordt dus even zoeken naar een paar nieuwe én het temperatuur-probleem oplossen. Nu hoorde ik al dat dit vaker voorkwam doordat de remlichtschakelaar blijft hangen maar dan vond ik het alsnog geen goed plan: dat zou gewoon moeten kunnen.

Na aardig wat zoeken had ik op Internet een lamp gevonden met héél veel LED segmentjes rondom. Dat zou toch wel licht moeten geven. Bij het testen op een 12 Volt voeding leek de LED voldoende licht te geven en ook het remlicht werkte.


 

Toen ik 'm echter in de fitting van het achterlicht van de Donkervoort zette deed hij helemaal niets! Na wat tobben, solderen, nog eens testen gaf de LED in elk geval wel licht:

Links gloeilamp, rechts LED. Zag er op zich goed uit. Maar uiteindelijk leek het er op dat het remlicht in deze stand volop brandde in plaats van het achterlicht. Uiteindelijk was ik het getob een beetje zat (had gedacht de LED-lamp er zo even in te zetten) en omdat ik de Donkervoort de volgende dag weer nodig had heb ik de gloeilamp weer teruggezet. Gesmolten kapje er weer op en voorlopig even klaar er mee. Ik weet in elk geval voor de volgende keer dat het niet een gevalletje van simpel vervangen is!

Er zitten overigens wel mooie glimmende reflectortjes achter de lampen dus schoonmaken daarvan is genoeg.


 

Op 08-2016 vond ik uiteindelijk toch een mooi goed werkend setje LED vervangers:

Het knipperlicht blijft (voorlopig) nog gewoon een gloeilamp, anders moet ik de clignoteur ook vervangen. Deze geeft ook geen warmte problemen dus niet echt urgent.


01-2017 een setje nieuwe achterlichten gekocht:

Het is de Britax 9060, momenteel nog goed verkrijgbaar.


 

April 2019, nog steeds niet tevreden, de remlichten zijn gewoon niet goed zichtbaar. Besloten een (origineel!) rood kapje op de achteruitrijlamp aan de rechterkant te zetten en mistachterlicht en achteruitrijlamp bij het remlicht te schakelen.

Achter de rode kapjes heb ik rode LED's gezet. Dit geeft een stuk mooier licht dan wanneer ik er witte LED's achter zette, veel dieper rood in plaats van oranje-achtig. Op de foto is dit niet echt duidelijk te zien.

 

Ook voor wat betreft de LED-vervangers zijn we er een stuk op vooruit gegaan. Bovenstaande heb ik in de onderste twee lampen gezet. Geven prima licht. Type: BA15S.


 

 

Oktober 2019. 

Toch niet tevreden. Te weinig licht, te weinig verschil tussen licht en remlicht, te witte 'pitten' achter het rode glaasje. Tijd om de boel rigoreus aan te passen.

Als eerste een nieuw setje achterlichten gekocht en daar de fittingen en massa-aansluiting afgehaald zodat er twee vlakke platen overbleven.

Nieuwe tussenschotjes er op gelijmd met epoxy. Het kleine deel rechts op de foto is voor de knipperlichten, het grote deel links op de foto is voor gewoon licht/remlicht.

 

LED strips er op geplakt. Rode voor gewoon-/remlicht, warm wit voor het knipperlicht. Draadjes aansolderen was nog even prutsen, is allemaal wat klein.

 

Dit was het lichtbeeld wat het opleverde, op zich best tevreden over. Was overigens een oud kapje waarvan het rode deel wat gesmolten was, vandaar de vertekening.

Zoek de verschillen! Links de oude setup met LED-vervanger, rechts de nieuwe setup met LED strips. Dit is de gewone verlichting. Misschien nog iets doen met een diffuser als het al te gek veel licht wordt, maar de foto vertekend nogal omdat de camera het niet helemaal lekker aan kan. Het lichtgevende oppervlak is een flink stuk groter en meer egaal licht in plaats van één pitje in het midden. Al stukken beter zo.

 

 

Het tussenschotje heb ik verplaatst en op de scheiding gezet waar het knipperlicht begint. Hierdoor is er een veel groter oppervlakte voor het gewone licht. Doordat ik de hele achterwand heb volgezet met LED’s is is het totale lichtgevende oppervlak veel groter geworden en dat heeft duidelijk resultaat. Het nieuwe scheidingswandje zit niet meer in het glas maar is een alu L-profiel wat ik met epoxy-lijm op de achterkant van het achterlicht heb vastgelijmd. Dit alu L-profiel dient gelijk als koelplaat voor de 78S10. Dit is ruim voldoende. De 78S10 heb ik toegepast omdat de achterplaat (onverwacht)flink heet werd door de LED’s. De LED’s voor gewoon licht werken nu op 10 Volt ipv 12-14 Volt en worden nauwelijks meer warm. De lichtopbrengst is op 10 Volt nauwelijks minder en in elk geval stukken beter als het was. Knipperlicht en remlicht werken wel gewoon op 12-14 Volt, deze branden veel kortere periodes dan het gewone licht en warmen de boel hoegenaamd niet op. Als de remlicht-schakelaar zou blijven hangen is het nog geen probleem, het remlicht heeft een 24-uurs test probleemloos doorstaan ondanks de vrij hoge temperatuur. De perspex plaatjes heb ik toegepast omdat ik nooit zo’n goed gevoel heb bij dingen die vastgezet zijn met plakstrip, ook al staat daar 3M op. De LED-strips zijn een waterdichte uitvoering die zijn ingegoten in siliconen. De strips zitten nu klem tussen achterwand en perspex plaatje, netjes vastgezet met boutjes. Zo slaap ik rustiger. Bij gewoon licht branden er drie LED-strips, voor remlicht vijf anderen. Dit geeft ook een duidelijk verschil tussen gewoon licht en gewoon licht + remlicht, iets wat vaak een probleem is bij standaard LED-vervangers. Voor gewoon licht en remlicht heb ik LED’s gebruikt die rpod licht uitstralen. Als je hiervoor wit licht gebruikt (zoals een gloeilamp eigenlijk ook doet) krijg je van die witte pitten achter het rode glas en geen mooi rood licht. De oude connectors heb ik gelijk vervangen door waterdichte AMP connectors. Knipperautomaat heb ik moeten vervangen door eentje die geschikt is voor LED. Ook het controle-lampje in het dashboard heb ik achter de schakelaar aan moeten sluiten mbv twee diodes. Zonder de diodes gaat alles meeknipperen naar welke kant je de handle ook zet. Mistachterlicht ga ik weer bijschakelen als extra remlicht. Best netjes geworden zonder de originaliteit aan te veel geweld aan te doen. De originele lichtunits gaan op de plank, kunnen altijd weer teruggebouwd worden.