S8AT

 

Vervangen vacuümslangen

Af en toe staat de motor van de Donkervoort stationair een beetje te 'zagen'. Heel vreemd, de ene keer geen probleem, de andere keer wel. Ik heb begrepen dat dit kan liggen aan de vacuümslangen. Als deze een beetje lekken dan werken diverse sensors niet optimaal (o.a. de MAP-sensor). Nu zag ik al een slangetje wat aan het uiteinde uitgedroogd was/scheurtjes vertoonde dus die ga ik allemaal maar eens vervangen. Die achter het dashboard naar de turbodrukmeter zal nog het meeste werk worden denk ik....

Na wat goochelen heb ik begrepen dat de vacuümslangen niet van te zacht materiaal mogen zijn omdat de MAP-sensor daar niet goed op reageert. Ik ben bang dat de siliconenslang die ik heb liggen te zacht is. Maar eens gaan informeren wat de juiste slang daarvoor is. Er zitten nu diverse soorten slang tussen.

Intussen 3 meter siliconen-vacuüm slang besteld, 5mm diameter. Rood, dan kan ik makkelijk herkennen dat het vacuüm slangen zijn (de bestaande zijn zwart met een rood streepje). Dan ga ik ze ook gelijk eens wat logischer leggen. Ik zit nu steeds aan de slangetjes te trekken om de kijken waar ze naartoe lopen. Kan volgens mij een stuk overzichtelijker!


 

De oude slangen:

Deze was nog vrij redelijk. Een aantal anderen waren verdroogd en de uiteinden zaten vol met scheurtjes.

 

En de nieuwe situatie. Mooie rode slangen, ook beter te volgen dan die donkerzwarte!

 

http://s8atv2.frames.nl/vacuümslangen